Teknolojiyi kullanmak tek başına yeterli mi?

Günümüzde öğretimde teknoloji kullanımı konusunda karşılaştığımız temel sorun teknolojiyi kullanmamak değil, teknolojiyi etkili ve yenilikçi bir biçimde kullanamamaktır. Herkes gibi, öğretmenler de artık kişisel bilgisayar, tablet, akıllı telefon ve Internet gibi araçları yoğun bir biçimde kullanıyor. Bilgi ve iletişim teknolojilerine (BİT) bu aşinalık bunların öğretmenler  tarafından eğitimde kullanımını da olumlu olarak etkiliyor. Sınıfında BİT araçları varsa, öğretmenlerin büyük çoğunluğu bunları bir şekilde kullanmaya çalışıyor.

Ancak hem Türkiye’de, hem de diğer ülkelerde yapılan çalışmalar gösteriyor ki sınıfta teknoloji kullanımı çoğu kez daha iyi ve etkili bir öğretimi doğurmuyor. Çünkü öğretmenler (ve üniversite düzeyinde öğretim üyeleri) teknoloji kullansalar da önceki geleneksel yaklaşım ve yöntemleri büyük ölçüde koruyorlar. Sonuçta BİT kullanımı çoğu kez ders kitabının slayt haline gelip duvara yansımasından öteye geçmiyor. Hatta slaytlar öğretim yaklaşımı açısından ders kitabının da gerisine düşebiliyor.

Bu konuda ilginç bir gözlemim olmuştu. 2008 yılında yaptığım bir araştırma kapsamında lise düzeyinde tarih derslerinde sınıf içi gözlem yaparken, ders kitabı kullanılarak yapılan derslerin, slayt kullanılarak yapılan derslere göre daha öğrenci merkezli olduğunu gözlemlemiştim. Nedeni üzerinde düşününce şunu gördüm: Slaytların büyük çoğunluğu 2007 öncesinden (yani eski program döneminden) kalma ve tamamen geleneksel aktarmacı yaklaşımla hazırlanmış materyallerdi. Yeni program kapsamında hazırlanan ders kitapları ise pek çok eksik yönleri olsa da, öğrenci merkezli etkinliklere daha fazla yer vermekteydi. Dolayısıyla derste bilgisayar ve yansıtıcının kullanılmaması paradoksal bir biçimde daha öğrenci merkezli ve etkili bir öğretimi ortaya çıkarmaktaydı.

BG

Sonuç olarak, bir dersin niteliği belirleyen asıl husus kullanılan teknoloji değil, bu teknolojinin nasıl kullanıldığıdır. Klasik araçlarla yenilikçi ve etkili bir öğretim ortamı oluşturulabileceği gibi, son teknolojinin kullanıldığı bir ders son derece sıkıcı ve etkisiz olabilir. Kullanılan yeni teknoloji yöntemde, içerikte, kullanılan materyalde, öğrencilerin öğrenme süreci içindeki rollerinde kayda değer bir yenilik getirmiyorsa, teknoloji kullanımının daha iyi bir öğretimi sağlamasını beklemek abes olur. Ancak ileri teknolojiyi etkili ve yenilikçi yöntem ve yaklaşımlarla buluşturabilirsek ideal öğretim ortamına biraz daha yaklaşmış oluruz. 

Şöyle bir formül yazabiliriz;

İyi öğretim = İyi öğretmen x (İleri ve uygun teknoloji  + Etkili ve yenilikçi yöntem + Nitelikli  materyal)

(Tabii bir de işin öğrenci boyutu var ama o boyut  formülle ifade edilemeyecek kadar karmaşık!)

Reklamlar

Teknolojiyi kullanmak tek başına yeterli mi?” üzerine 2 yorum

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s